Veelgestelde vragen

Hulp nodig? Benieuwd naar de mogelijkheden? Hieronder vind je de meestgestelde vragen.

Installatie

Bij het koppelen moet ik allemaal rechten instellen, waarom is dit?
We gebruiken de rechten op verschillende manieren. De drie belangrijkste rechten die je moet instellen zijn voor het inzien van de gebruikte schermtijd, het kunnen beoordelen welk scherm zich op de voorgrond bevind en het mogelijk te maken dat we het scherm van je kind kunnen blokkeren als jij dit als ouder wil en/of hebt ingesteld. De ingestelde rechten worden niet gebruikt om data of gedrag van je kind uit te lezen om die vervolgens anders in te zetten dan voor jou als ouder. Dit garanderen we.
De kind app moet de QR code lezen van de ouder app, maar dit lukt niet.
In zeldzame gevallen lukt het niet om de QR code te lezen en de koppeling tot stand te brengen. Zorg in ieder geval voor voldoende (natuurlijk) licht. In donkere omgevingen wordt het lastiger voor camera's om beelden te herkennen en passen schermen hun helderheid vaak automatisch aan. Lukt het alsnog niet, of is het op voorhand onmogelijk doordat bijvoorbeeld de camera op het apparaat van je kind niet (meer) werkt, dan is koppelen op dit moment helaas niet mogelijk. We zullen binnenkort een alternatieve manier van koppelen introduceren.
Het instellen van rechten op het apparaat van mijn kind werkt niet of ik weet niet wat ik moet doen
Omdat ieder merk (en versie) van Android smartphones en tablets een andere menu heeft, kunnen we je helaas niet precies vertellen welke knopjes je moet indrukken. We kunnen het helaas ook niet geheel automatisch voor je doen. Om je toch zo goed mogelijk opweg te helpen, zie je bij het koppelen een overzicht van de rechten die je moet instellen. Als deze niet goed staan, kun je de snelkoppeling gebruiken om naar het juiste menu te gaan. Zoek daar  Grownhub Kids. Zet de rechten aan, of doe dat in het vervolgmenu wat opent. Soms kan nog om bevestiging gevraagd worden, daar geef je toestemming voor de rechten. Als je de instelling hebt gemaakt, ga je met de  terug knop weer naar het instellingen overzicht. Als alle instellingen goed staan (groen zijn gekleurd) wordt je na een paar seconden naar het volgende scherm gebracht.

Lukt het niet? Neem dan via de ouder app contact met ons op via de chat, of mail ons op hallo@grownhub.nl

Gebruik

Hoe wordt de schermtijd berekend?
We meten schermtijd alleen in de apps die echt gebruikt worden. Als je kind dus een muziekje op de achtergrond aan zet bij huiswerk, dan wordt dit niet meegeteld. Het actief opzoeken van dat leuke muziekje in een app wordt wel meegerekend. Dus per ongeluk het startscherm open laten staan heeft geen effect op de schermtijd van je kind.
Kan mijn kind de app verwijderen?
Het korte antwoord; ja. Met een beetje handigheid kan je kind de app verwijderen. We hebben ervoor gezorgd dat dit - met name voor jongere kinderen - niet al te makkelijk wordt gemaakt, maar het is niet onmogelijk. De essentie van onze app zit in het feit dat jij samen met jouw kind afspraken maakt over gebruik van apparaten, apps en social media. Een onderdeel daarvan is dat jouw kind OK is dat jullie samen naar het gebruik kunnen kijken en afspraken vorm kunnen geven. Je krijgt uiteraard wel een seintje als jouw kind de app heeft verwijderd of dat de verbinding is verbroken. Dit kun je vervolgens meenemen in een gesprek met jouw kind.
Heeft mijn kind 'last' van de app?
In principe niet, behalve als hij of zij het niet eens is met de limieten die je instelt :-) Zonder gekheid; de app gebruikt nagenoeg geen geheugen of processorkracht. Er is wel een icoon zichtbaar die jouw kind als vervelend kan ervaren, deze kun je instellingen uitzetten. Zorg er wel voor dat je niet de notificaties uitzet, anders ontvangt je kind geen signaal meer 5 minuten voordat de schermtijd op is.
Het instellen van rechten op het apparaat van mijn kind werkt niet of ik weet niet wat ik moet doen
Omdat ieder merk (en versie) van Android smartphones en tablets een andere menu heeft, kunnen we je helaas niet precies vertellen welke knopjes je moet indrukken. We kunnen het helaas ook niet geheel automatisch voor je doen. Om je toch zo goed mogelijk opweg te helpen, zie je bij het koppelen een overzicht van de rechten die je moet instellen. Als deze niet goed staan, kun je de snelkoppeling gebruiken om naar het juiste menu te gaan. Zoek daar  Grownhub Kids. Zet de rechten aan, of doe dat in het vervolgmenu wat opent. Soms kan nog om bevestiging gevraagd worden, daar geef je toestemming voor de rechten. Als je de instelling hebt gemaakt, ga je met de  terug knop weer naar het instellingen overzicht. Als alle instellingen goed staan (groen zijn gekleurd) wordt je na een paar seconden naar het volgende scherm gebracht.

Lukt het niet? Neem dan via de ouder app contact met ons op via de chat, of mail ons op hallo@grownhub.nl
Hoe werkt de waardering van apps?
We maken bij de berekening van een score gebruik van openbaar beschikbare informatie over de apps. Deze kijken naar bijvoorbeeld de PEGI-rating (de "kijkwijzer voor games" die beoordeelt voor welke leeftijd games geschikt zijn op basis van inhoud), we kijken naar de categorie waarin de app valt, of er in-app aankopen kunnen worden gedaan, of er advertenties getoond worden en of data of gebruikersgegevens worden gedeeld. Hier laten we onze magische formule op los, waardoor jij als ouder in één oogopslag een indicatie hebt of een app geschikt is of toch net wat meer aandacht van je vergt. Belangrijk om te weten is dat we de rekening houden met wat de app potentieel kan. Netflix krijgt bijvoorbeeld minpunten omdat er ook geweld en horror in kan zitten. Uiteraard kun je binnen Netflix profielen aanmaken en die inhoud weghouden bij je kind, maar dat kunnen we dan weer net niet uitlezen en meenemen in de score.
Kan ik ook een filter op internet gebruik zetten?
Dit kan nu nog niet, maar overwegen we wel om in te bouwen. Ben je hiernaar op zoek? Laat het ons weten door een mail te sturen naar hallo@grownhub.nl. We horen graag van je wat je graag zou willen filteren, en wat je bijvoorbeeld als rapportage zou willen zien.
Kan ik ook een filter op Youtube filmpjes zetten?
Nee, dat kan helaas niet. Je kunt in de Youtube app zelf een intelling inschakelen dat 'niet gepaste inhoud' wordt gefilterd. Ervaring leert echter dat dit snel weer wordt uitgezet én dat het veel troep ook niet tegenhoudt. We overwegen hier wel iets slims voor in te bouwen, maar we horen graag van je wat jij zou willen filteren en waarom. Stuur ons een mail via hallo@grownhub.nl, hoe meer input hoe beter!
Kan ik ook de schermtijd of bedtijd per dag instellen?
Nu nog niet. We hebben de instellingen zo eenvoudig mogelijk willen maken voor ouders. Je kunt wel een maximum schermtijd per dag instellen wat verschilt tussen weekdagen en in het weekend. We gaan in de toekomst wel zorgen dat je ook de tijden per dag kunt instellen, en bijvoorbeeld ook pauzes kunt toevoegen zodat ze niet te lang achter elkaar schermtijd gebruiken.
Hoe komen jullie aan de (pedagogische) informatie die ik kan lezen op de website en in de app?
Bij Grownhub werken we met een zorgvuldig samengesteld team, we werken vanuit verschillende disciplines. Voor de nodige kennis over opvoeden hebben wij onze eigen huispedagoog, Annemare, zij heeft de opleiding HBO pedagogiek in Tilburg afgerond en heeft daarna veel kennis en ervaring opgedaan in de omgang met ouders en (jonge) kinderen. Verder werken we samen met verschillende partners die hun kennis/content met ons delen. De rubriek veel gestelde vragen in de app, is daar een voorbeeld van en komt van onze partner Mediaopvoeding.nl, maar ook bepaalde kennis artikelen in de app komen van onze partner Opvoeden.nl.

In onze eigen geschreven artikelen maken we regelmaat gebruik van onderzoeken, als dit het geval is, kun je onderaan het artikel de bron vinden.

Problemen

Ik krijg meldingen dat de verbinding met de kind app is verbroken
Hier kunnen meerdere redenen voor zijn, maar het komt er altijd op neer dat er iets mis is met de verbinding tussen het toestel van je kind en die van jou. Als je op het rode "Fix it" klikt, dan zie je of het de verbinding betreft of de rechten op de kind telefoon. Het beste wat je kunt doen is even het device erbij pakken van je kind, de Grownhub Kids app opstarten en kijken wat er aan de hand is. Als rechten niet goed staan, dan krijg je precies te zien welke dit zijn en kun je dit corrigeren vanuit het instellingen menu. Als het de verbinding betreft, check dan of de internetverbinding werkt. Zo ja, druk dan in de Kids app op de drie bolletjes rechtsboven en klik op "verstuur app stats". Check daarna in de ouder app of alles weer werkt. Zo niet, neem contact met ons op via de chat in de ouder app of mail naar hallo@grownhub.nl
De rechten op het apparaat van mijn kind worden de hele tijd uitgezet waardoor ik geen informatie krijg of blokkades niet werken
Met name Huawei en Honor maken gebruik van allerlei batterij besparende functionaliteit die ervoor zorgen dat de Grownhub Kids app automatisch wordt afgesloten. Heel veel apps die gedrag en gebruik monitoren hebben hier last van. Afhankelijk van de merk en het model telefoon én de Android versie kun je deze instellingen zelf aanpassen zodat Grownhub niet meer wordt afgesloten. Staat jouw telefoon er niet tussen? Neem dan contact met ons op en we proberen je zo snel mogelijk weer op weg te helpen!

- Huawei Android 6.0
- Huawei Android 7.0 en hoger
- Honor
- Samsung
Het aantal minuten gebruikte schermtijd klopt niet
We maken gebruik van een eigen 'stopwatch' in combinatie met de informatie die het Android systeem ons geeft. Dit is in principe zeer betrouwbaar, maar er kan natuurlijk altijd iets verkeerd geregistreerd worden. Als je ziet dat er iets niet klopt, dan kun je vanuit de app contact met ons opnemen en samen onderzoeken we dan waar het fout is gegaan.
Nadat de schermtijd op is, kan mijn kind nog steeds whatsappen via zijn widgets op het lockscreen
Dit klopt helaas. Als de schermtijd op is, als het bedtijd is of als een app geblokkeerd is, dan is het theoretisch mogelijk dat bepaalde apps nog (deels) te bedienen zijn via een lockscreen. Een goed voorbeeld is Whatsapp. Als er een bericht binnenkomt kun je via het lockscreen van de telefoon het berichtje lezen en (kort) reageren. Dit is natuurlijk erg beperkt, maar het kan wel een probleem zijn, met name 's avonds als de telefoon mee naar bed mag (bijvoorbeeld als wekker). We werken aan een oplossing, maar vooralsnog is dit helaas niet te voorkomen.

Privacy

Zijn mijn gegevens en die van mijn kind beveiligd?
Zeker! Beveiliging is zeer belangrijk voor ons. De gegevens van het toestel van je kind gaan alleen naar jou, en naar niemand anders. Deze gegevens worden ook beveiligd door end-to-end encryptie, zodat ook wij bijvoorbeeld daar niet bij kunnen. Er worden wel rapportages verstuurd zodat we gemiddelden kunnen berekenen, maar die bevatten geen gegevens van jou of van je kind.
Waarom hoef ik niet in te loggen met een gebruikersnaam en wachtwoord?
In kort; omdat het niet nodig is. Een wachtwoord kun je vergeten en kan gekraakt of gehackt worden. Dit willen we niet, omdat we ons realiseren dat we met gevoelige gegevens aan de slag gaan. Er is natuurlijk wel een account, maar die maken we aan tijdens de eerste koppeling tussen jouw telefoon en die van je kind. We vragen daarnaast ook je email adres om met je te kunnen communiceren als de app bijvoorbeeld niet meer werkt of bij andere belangrijke gebeurtenissen.