Hoofdafbeelding van 5 tips om nep-like & deel acties te herkennen

5 tips om nep-like & deel acties te herkennen 5 tips om nep-like & deel acties te herkennen

Like-, deel- en winacties. Vaak nep en een vorm van oplichting. We vertellen je hoe het werkt én 5 tips om misbruik te voorkomen.

If the product is free…

…you are the product. Het is cliché maar in de online wereld vaak een waarheid als een koe. Het lijkt allemaal zo mooi. Like een pagina, deel het bericht met de actie en wacht tot je de BMW, iPhone of vakantie voor 2 wint. Of niet, maar ja.. Dan is er als nog niets verloren. Toch? Of heb je zojuist gewoon je persoonlijke profiel en ‘bereik’ gratis verstrekt aan een partij die dit weer verkoopt aan anderen?

Like-farms

Zo’n partij die op zoek is naar likes en volgers noemen we hip een ‘like-farm’. Ze zetten een Facebook pagina op om zo snel mogelijk likes en volgers binnen te harken, om vervolgens de data en/of de pagina zelf te verkopen óf om de pagina en alle volgers ervan in te zetten voor spam / virus verspreiding.

Hoe herken je nep acties?

Niet alle like en win acties zijn nep. De lokale ondernemer die weer een mooie chocolade paashaas verloot om zijn klantenkring te vergroten kun je zonder problemen vertrouwen. Maar je moet op je hoede zijn als de prijzen en de merken die ze weggeven groter worden. Hoe je dat doet? 5 tips:

  1. Een beetje een flauwe, maar volgens de Facebook voorwaarden mogen bedrijven je niet vragen om een bericht (actie) of pagina te delen als voorwaarde om mee te dingen naar de beloning. Meeste ondernemers weten dit niet eens, maar bedrijven als Samsung, Apple, BMW en Nike hebben marketeers die de regels goed kennen én volgen. De combinatie groot merk en de voorwaarde om de actie te delen is dus een dikke hint.
  2. Bekende merken / bedrijven hebben vaak een verificatie “bolletje” om te herkennen of de pagina en uitgever daarvan echt is. In de bijgevoegde foto zie je een voorbeeld van de Chevrolet Camaro (smelt…) Facebook pagina. De eerste is nep, de tweede is echt. Te herkennen aan het blauwe bolletje.
  3. Kijk eens naar de aanmaakdatum van de pagina. Is de pagina nog niet zo lang in de lucht en draait het allemaal om deze actie? Dan kun je gaan twijfelen aan de echtheid van de actie.
  4. Draait de Facebook pagina die de actie verspreid om een bepaald onderwerp en zit er een community achter? Of gaan alle andere berichten die ze hebben gepost ook om acties? Een Facebookpagina voor Mac liefhebbers die een MacBook verloot is prima, maar als er geen berichten of nieuws uitgewisseld worden over Apple producten dan klopt er iets niet aan de intenties.
  5. If it sounds to good to be true, it usually is.. (of in Nederlands; Als het te mooi klinkt om waar te zijn, dan is dat vaak ook zo). Dromen kan natuurlijk altijd, maar blijf wel kritisch. Onderstaand voorbeeld is best beroemd en komt om de zoveel tijd terug. Een lading iPhones, Macbooks of andere mooie spulletjes ‘mag niet verkocht worden’ omdat ze geopend zijn en dus worden ze verloot. ja, ja..

Het is niet lastig

Op zich is het herkennen van deze nep acties niet moeilijk. Feitelijk alleen even kritisch kijken naar de pagina die het deelt. Oogt het in orde of ken je de ondernemer? Lekker doen, wie weet win je de chocolade paashaas.. Maar twijfel je? Beter niet.

Meer hierover

Image

Download nu gratis!

Vind ons in de Google Play Store
Vind ons in de Apple App Store