Hoofdafbeelding van Schadelijk licht van schermen; zo los je het op!

Schadelijk licht van schermen; zo los je het op! Schadelijk licht van schermen; zo los je het op!

Het is al langere tijd bekend dat het blauwe licht van onze schermen niet goed is voor je slaapritme. Inmiddels weten we door recent onderzoek[^1] dat het blauwe licht op lange termijn zelfs permanente schade aan je ogen kan veroorzaken!

Kinderen tussen de 0 en 6 jaar kijken gemiddeld 1,5 uur per dag naar een beeldscherm[^2]. Nu komt blauw licht niet alleen uit schermpjes, maar ook ‘gewoon’ uit zonlicht[^3]. Schadelijk licht 100% voorkomen, is om die reden waarschijnlijk niet mogelijk. Echter door hier bewust mee om te gaan en maatregelen te treffen kun je de kans op gezondheidseffecten bij je kind verkleinen.

Maatregelen

Voor veilig gebruik van je digitale apparaten zijn meerdere opties mogelijk. Afhankelijk van je apparaat kan de oplossing ingebouwd zijn, of kun je een programma / app installeren.

We geven je de oplossing voor de belangrijkste systemen.

iOS (iPhone / iPad / iPod Touch)

Als je een iPhone, iPod Touch of iPad hebt met iOS 9 of hoger, dan heb je een functie ingebouwd die Night Shift heet. Night Shift past de kleuren van je beeldscherm aan naar warmere tonen. Hij doet dit automatisch op basis van zonsopgang en -ondergang.

Om deze functie aan te zetten en eventueel een handmatig schema in te stellen ga je naar ‘Instellingen’ > ‘Beeldscherm en helderheid’ > ‘Night Shift’. Meer info vind je op de site van Apple

Android apparaten

Voor Android zijn er zó veel versies en varianten in gebruik dat het lastig te zeggen is of een functie ingebouwd zit in jouw apparaat. Veel recente Android toestellen (2017 en later) hebben wel een functie, die je doorgaans terug kan vinden via ‘Instellingen’ > ‘Weergave’.

Een eenvoudigere optie is om hier een speciale app voor te installeren. Blue Light Filter is er eentje die we kunnen aanraden. De app is te downloaden in de appstore

Windows

In Windows 10 zit de functie nachtlamp. Deze kun je handmatig aanzetten of automatisch instellen voor bepaalde tijden. Je kunt hem rechtsonder via je systeembalk inschakelen en eventueel via rechtermuisknop > Instellingen extra instellingen maken.

Meer info? Op de support pagina van Microsoft vind je meer

MacOS

Op veel Apple Macbooks en iMacs is de eerder genoemde functie Night Shift ook beschikbaar. In deze link wordt exact uitgelegd hoe je dit installeert voor jouw apparaat en welke Apple producten geschikt zijn.

Alternatief

Heb je Linux, een oudere versie van Android, Windows of geen compatible Mac? Een gratis tool die alle systemen ondersteunt is f.lux. Ga naar de website om deze tool te downloaden.

Succes met deze tips. Natuurlijk zijn dit maar tools en gaat het ook om een gezonde balans tussen de tijd met en zonder scherm!

[^1]: Onderzoek: Klik hier om het recente onderzoek te lezen over blijvende schade door blauw licht

[^2]: IeneMieneMedia2018: Klik hier voor Iene Miene Media 2018 met o.a. schermtijd bij 0 - 6 jaar

[^3]: Blauwlicht: Meer info over hoe blauw licht werkt lees je op deze pagina van Zeiss

Image

Download nu gratis!

Vind ons in de Google Play Store
Vind ons in de Apple App Store