Hoofdafbeelding van Bedtijd of schermtijd

Bedtijd of schermtijd Bedtijd of schermtijd

Slapen, het is niet alleen heerlijk om zelf te doen, maar ook fijn als de kinderen het doen. Even die paar uurtjes voor jezelf om bij te komen van de drukke dag, die spannende film af te kijken, om vervolgens eindelijk eens op tijd naar bed te gaan. De ideale avond, maar helaas niet altijd de werkelijkheid. “Papa ik kan niet slapen, mag ik nog 1 filmpje kijken?” Voor je het weet ziet jouw avond er opeens heel anders uit. De motivatie om als gezin allemaal op tijd naar bed te gaan is er vaak wel, maar waarom lukt het toch niet altijd om aan voldoende nachtrust te komen?

Afleiding

In een wereld vol afleiding kan het soms lastig zijn om aan genoeg slaap te komen. Het gebruik van digitale media is daar een bekend voorbeeld van: nog even die film afkijken; het spelletje uitspelen; scrollen door alle Instastories of toch die laatste afleveringen op Netflix kijken. Voor je het weet ga je weer een uur later dan gepland naar bed.

In onze app maken we een bewuste keuze voor het instellen van een bedtijd voor je kind. De keuze ligt hierdoor bij jou als ouder. Het beeldscherm van je kind schakelt een half uur voor de aangegeven bedtijd uit, waardoor je kind geen digitale afleiding meer heeft. Het effect van schermtijd voor het slapen, heeft namelijk niet alleen invloed op de duur van slaap, maar kan ook doorwerken op het slaapritme zelf. Dit heeft onder andere te maken met het blauwe licht uit de beeldschermen. Die verstoort na zonsondergang de aanmaak van melatonine, het stofje waar je slaperig van wordt. Maar ook het activeren van de hersenen door het spelen van bepaalde games, kan kinderen onrustig maken.

Belang van slapen

Slapen is niet alleen gunstig voor het humeur van jou en je kind, maar is ook ontzettend belangrijk voor de groei. Lichamelijke groei, maar ook die van de hersenen. ‘Slapen maakt slim’, zo analyseerde epidemioloog Yvonne Kelly in haar Britse slaap-onderzoek. Tijdens het slapen verwerken kinderen wat zij overdags leren en meemaken. Een belangrijk moment, omdat hun hersenen nog gevoelig zijn voor het ontwikkelen van vaardigheden. Komt je kind structureel niet aan genoeg slaap dan kan dit leiden tot problemen in het gedrag en een verstoorde cognitieve ontwikkeling.

Voor een goede nachtrust is letterlijke rust nodig, niet alleen tijdens het slapen, maar ook daarvoor.

  • Beperk schermtijd na het avondeten. Koppel schermtijd niet aan de slaaproutine, een momentje op de tablet voor het slapengaan is eigenlijk nooit een goed idee. De richtlijn is één uur voor het slapengaan geen schermen meer, voor kinderen met slaapproblemen wordt twee uur geadviseerd.
  • Zorg voor regelmaat en routines. Een vaste tijd voor je kind om te gaan slapen en op te staan, zorgt voor een gezonde biologische klok. Breng bovendien een routine aan in de momenten voor het slapengaan. Bijvoorbeeld: opruimen, tanden poetsen, nog even beneden zitten, lezen en dan slapen.
  • Creëer thuis een sfeer die toelaat om een beetje slaperig te worden. Dim de lichten, zet de televisie uit en plan geen grote activiteiten meer.
  • Beperk heftige emoties, kijk geen spannende films of speel geen actieve of agressieve games meer voor het slapengaan.
  • Beweeg genoeg en eet gezond gedurende de dag.

Blauw licht

Voorkom blauw licht na het avondeten of een uur voor het slapen. 
Als het buiten donker wordt, maakt je lichaam naarmate de avond vordert melatonine aan. Een hormoon waar je slaperig van wordt. Het blauwe licht van een scherm in de avond kan echter de aanmaak van melatonine onderdrukken. Je lichaam ‘denkt’ namelijk dat het nog dag is door het licht (van je scherm). Blauw licht zit niet enkel in je smartphone, ook lampen, de zon, tablets, laptops en televisies geven blauw licht af. Het minder fel zetten van je scherm heeft overigens geen zin, wel kun je het blauwe licht beperken. Wil je weten welke functies en hoe je deze aanzet op jouw apparaat, lees dan dit artikel.

Hoe kan Grownhub jou helpen?

Wil je weten wat de aanbevolen bedtijd voor jouw kind is, dit kun je terugvinden en instellen in de Grownhub app. Naast de aanbevolen bedtijd kun je ook zien wat andere ouders instellen voor hun kinderen met dezelfde leeftijd.

Bron: Nemokennislink (onderzoek: Kelly, Kelly & Sacker: Time for bed, 2013.)

Meer hierover

Image

Download nu gratis!

Vind ons in de Google Play Store
Vind ons in de Apple App Store