Hoofdafbeelding van Bedtijd of schermtijd?

Bedtijd of schermtijd? Bedtijd of schermtijd?

Slapen, het is niet alleen heerlijk om zelf te doen, maar ook fijn als de kinderen het doen. Even die paar uurtjes voor jezelf om bij te komen van de drukke dag, die spannende film af te kijken, om vervolgens zelf een keer op tijd naar bed te gaan. “Papa ik kan niet slapen, mag ik nog 1 filmpje kijken?”
Binnen no time ziet jouw avond er opeens heel anders uit. Is de bedtijd van je kind veranderd in schermtijd en lig je zelf ook pas laat te slapen. Hoe je dit kunt voorkomen lees je hier.

Afleiding

In een wereld vol afleiding kan het soms lastig zijn om aan genoeg slaap te komen. Het gebruik van digitale media is een bekende afleider: nog even het spelletje uitspelen, de laatste Instastories bekijken of die Netflix serie uitkijken. Voor je het weet heb je er zo een uur extra schermtijd opzitten en ga je weer later dan gepland naar bed.

Ouderlijk toezicht

Vind je het moeilijk om ouderlijk toezicht te houden op het mediagedrag van jouw kind? En komen jullie er met mondelinge afspraken niet altijd uit? Dan kan de Grownhub app jou helpen. In de app maken we namelijk een bewuste keuze om buitenom schermtijd ook bedtijd voor je kind in te stellen. Het beeldscherm van je kind schakelt een half uur voor de aangegeven bedtijd uit, waardoor je kind geen digitale afleiding meer heeft. Het effect van schermtijd voor het slapen, heeft namelijk niet alleen invloed op de duur van slaap, maar kan ook doorwerken op het slaapritme zelf. Dit heeft onder andere te maken met het blauwe licht uit de beeldschermen. Die verstoort na zonsondergang de aanmaak van melatonine, het stofje waar je slaperig van wordt. Maar ook het activeren van de hersenen door het spelen van bepaalde games, kan kinderen onrustig maken.

Belang van slapen

Slapen is niet alleen gunstig voor het humeur van jou en je kind, maar ook ontzettend belangrijk voor de groei. Lichamelijke groei, maar ook die van de hersenen. ‘Slapen maakt slim’, zo analyseerde epidemioloog Yvonne Kelly in haar Britse slaap-onderzoek. Tijdens het slapen verwerken kinderen wat zij overdags leren en meemaken. Een belangrijk moment, omdat hun hersenen nog gevoelig zijn voor het ontwikkelen van vaardigheden. Komt je kind structureel niet aan genoeg slaap dan kan dit leiden tot problemen in het gedrag en een verstoorde cognitieve ontwikkeling.

Voor een goede nachtrust is letterlijke rust nodig, niet alleen tijdens het slapen, maar ook daarvoor.

  • Beperk het gebruik van schermen na het avondeten. Koppel schermtijd niet aan de slaaproutine. Bedtijd is geen schermtijd, een momentje op de tablet voor het slapengaan is eigenlijk nooit een goed idee. De richtlijn is één uur voor het slapengaan geen schermen meer, voor kinderen met slaapproblemen wordt twee uur geadviseerd.
  • Zorg voor regelmaat en routines. Een vaste tijd voor je kind om te gaan slapen en op te staan, zorgt voor een gezonde biologische klok. Breng bovendien een routine aan in de momenten voor het slapengaan. Bijvoorbeeld: opruimen, tanden poetsen, nog even beneden zitten, lezen en dan slapen.
  • Creëer thuis een sfeer die toelaat om een beetje slaperig te worden. Dim de lichten, zet de televisie uit en plan geen grote activiteiten meer.
  • Beperk heftige emoties, kijk geen spannende films of speel geen actieve of agressieve games meer voor het slapengaan.
  • Beweeg genoeg en eet gezond gedurende de dag.

Blauw licht

Voorkom blauw licht na het avondeten of een uur voor het slapen. 
Als het buiten donker wordt, maakt je lichaam naarmate de avond vordert melatonine aan. Een hormoon waar je slaperig van wordt. Het blauwe licht van een scherm in de avond kan echter de aanmaak van melatonine onderdrukken. Je lichaam ‘denkt’ namelijk dat het nog dag is door het licht (van je scherm). Blauw licht zit niet enkel in je smartphone, ook lampen, de zon, tablets, laptops en televisies geven blauw licht af. Het minder fel zetten van je scherm heeft overigens geen zin, wel kun je het blauwe licht beperken. Wil je weten welke functies en hoe je deze aanzet op jouw apparaat, lees dan dit artikel.

Hoe kan Grownhub jou helpen?

Wil je weten wat de aanbevolen bedtijd voor jouw kind is, dan kun je dit terugvinden en instellen in de Grownhub app. Naast de aanbevolen bedtijd kun je ook zien wat andere ouders instellen voor hun kinderen met dezelfde leeftijd.

Bron: Nemokennislink (onderzoek: Kelly, Kelly & Sacker: Time for bed, 2013.)

Meer hierover